Sięgnij po praktyczne wskazówki dotyczące zakupu materiałów budowlanych.
14.05.2024 r.
Realizacja inwestycji budowlanej to spore wyzwanie, szczególnie dla osób, które dotychczas nie miały okazji poznać niuansów branży. Nic dziwnego, że Inwestorzy tak chętnie korzystają w tej kwestii z usług generalnego wykonawcy, zlecając wybranej osobie lub firmie nie tylko wszystkie prace na placu budowy, ale również zakup materiałów. Takie rozwiązanie oszczędza czas oraz z reguły pozwala uniknąć błędów związanych na przykład z wybraniem niewłaściwych surowców, jednak nie zawsze sprawdza się pod względem ekonomicznym. Wszystko zależy bowiem od profesjonalnego podejścia i uczciwości wykonawcy, dlatego zawsze warto trzymać rękę na pulsie i kontrolować wydatki lub po prostu zdecydować się na samodzielny zakup materiałów budowlanych.
Zamawiając materiały budowlane samodzielnie najbardziej opłaca się zwrócić uwagę na oferty renomowanych hurtowni, które od lat działają na rynku. Dzięki temu skorzystamy również z fachowego doradztwa, a przy większych zamówieniach bardzo często możemy liczyć na rabat lub darmową dostawę. Musimy jednak pamiętać, że w przeciwieństwie do wykonawcy, nie zapłacimy 8%, ale 23% VAT, co może wpłynąć na ostateczne rozliczenie.
Od czego zacząć zakup materiałów budowlanych? Punktem wyjściowym do zakupu piasku, cegły, bloczków, izolacji, wełny, stalowych elementów konstrukcyjnych jak i wielu innych materiałów budowlanych powinien być ich wykaz otrzymany wraz z projektem lub przygotowany na zamówienie kosztorys inwestorski.
Taka lista bardzo pomaga w zamawianiu w hurtowni surowców o odpowiednich parametrach technicznych oraz w takiej ilości, jaka będzie potrzebna do ukończenia poszczególnych etapów inwestycji. Jeżeli zakupy zlecamy wykonawcy, wykaz ułatwi kontrolowanie zużycia i wychwycenie nieuczciwych praktyk.
Kolejnym krokiem Inwestora powinno być zebranie ofert, ich porównanie i wynegocjowanie na tej podstawie cen. Jeżeli korzystamy z pomocy wykonawcy, to przed przekazaniem zaliczki należy ustalić zasady obowiązujące przy rozliczaniu się za zakupy – w tym przypadku warto wszystkie zobowiązania odnotowywać na piśmie.